Wewnątrzszkolny Szkolny System Doradztwa Zawodowego.
 

Podstawa Prawna:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania.
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r.. w sprawie doradztwa zawodowego
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach
- Rozporządzenie MEN z z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.


1. Cel

Celem głównym wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego realizowanego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Strzebielinie- Osiedlu jest usystematyzowanie działań w tym zakresie tak, aby stanowiły spójną całość w wyniku której uczeń zaplanuje i podejmie świadomą decyzję dotyczącą własnego, dalszego rozwoju edukacyjno – zawodowego.
Sprzyjać temu mają zadania skierowane do uczniów i rodziców, a realizowane przez nauczycieli,
wychowawców, specjalistów i doradcę zawodowego, we współpracy z instytucjami i podmiotami wspierającymi szkołę .

 

2. Realizacja
Wychowankowie przedszkola i uczniowie SP realizują treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego w toku bieżących zajęć obowiązkowych ( w ramach podstawy programowej), zajęć pozalekcyjnych oraz zajęć z wychowawcą, a w klasach 7-8 również podczas zajęć doradztwa zawodowego wynikających z ramowego planu nauczania:
- podejmują działania w sytuacjach zadaniowych
- dokonują autoprezentacji
- Stwarzane są sytuacje edukacyjne i wychowawcze sprzyjające poznawaniu siebie, swoich zainteresowań, predyspozycji i zdolności oraz rozwijające umiejętności społeczne
- kształtowana jest u nich postawa odpowiedzialności za własne czyny i decyzje
- wskazuje się na różne zawody, umiejętności niezbędne do ich wykonywania, podkreśla się i promuje wartość pracy, aktywności zawodowej i edukacji przez całe życie


Wybrane typy działań:
a)kierowane do uczniów:
- prowadzenie zajęć grupowych na poszczególnych etapach edukacji sprzyjających poznawaniu własnych zainteresowań, umiejętności, pasji oraz ich rozwijaniu ( np.: koła zainteresowań, konkursy, uroczystości i akcje szkolne wg harmonogramu opracowywanego na dany rok szkolny, imprezy klasowe, udział w wyborach do SU, pełnienie różnych funkcji w klasie i w szkole, )
- akcentowanie podczas bieżącej pracy z uczniami na poszczególnych przedmiotach, różnorodności świata zawodów i rynku pracy; umiejętności potrzebnych do ich wykonywania, oraz możliwych ścieżek rozwoju zawodowego
- wskazywanie roli uczenia się przez całe życie
- rozwijanie umiejętności planowania, podejmowania decyzji i innych umiejętności społecznych

- organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów, „ciekawymi” ludźmi, poznawanie ich ścieżki rozwoju edukacyjno - zawodowego
- organizowanie kącików poświęconych różnym zawodom np. w świetlicy szkolnej, w salach edukacji wczesnoszkolnej,

- prowadzenie działalności informacyjnej np.: poprzez informacje edukacyjno-zawodowe na gazetkach ściennych i ekranie multimedialnym, wskazywanie stron internetowych, udostępnianie materiałów
- udzielanie porad i konsultacji indywidualnych ( wg potrzeb),
- organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy, szkół ponadpodstawowych
-stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne, dni otwarte,
przedstawianie oferty edukacyjnej szkół
 

b) kierowane do rodziców:

- organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;

- prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;

- prowadzenie działalności informacyjnej

- włączanie rodziców w szkolne działania związane z organizacją różnego typu akcji i imprez szkolnych
c) kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:

- umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;

- szkoleniowe rady pedagogiczne

- udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;

- wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.

W realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej.

3. Rola i zadania poszczególnych osób

a) Dyrektor:

- odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym
- zapewnia warunki do prowadzenia zajęć doradztwa zawodowego w szkole
- w miarę możliwości umożliwia uczniom na terenie szkoły, kontakt z przedstawicielami instytucji związanych z DZ oraz pracownikami szkół ponadpodstawowych
-współpracuje z doradcą zawodowym
 

b) Doradca zawodowy ( lub osoba pełniąca funkcję doradcy):

- poprzez odpowiedni dobór narzędzi pomaga uczniom w określeniu ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień
- w klasach 7-8 prowadzi zajęcia doradztwa zawodowego wynikające z ramowego planu nauczania i wspomaga proces planowania dalszego kształcenia i kariery zawodowej uczniów;
- prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów i rodziców ( wg potrzeb)
- wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- prowadzi działalność informacyjną w zakresie doradztwa zawodowego poprzez m.in. gromadzenie oraz udostępnianie folderów szkół ponadpodstawowych oraz narzędzi pracy związanych z doradztwem zawodowym

- we współpracy z wychowawcami i specjalistami diagnozuje, planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację dotyczącą zapotrzebowania uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane
z doradztwem zawodowym
- opracowuje lub bierze udział w opracowywaniu Programu Doradztwa Zawodowego w Szkole
- współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;

- współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i innymi partnerami w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

 

c) Wychowawcy:

- pomagają uczniom w określeniu ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz wskazują sposoby ich rozwijania

- w trakcie bieżącej pracy z uczniami eksponują treści nauczania dotyczące preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego;
- stwarzają okazje do rozwijania umiejętności planowania, podejmowania decyzji i innych umiejętności społecznych

- ujmują w planie wychowawczym klasy zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz realizują tematy z nim związane podczas godzin wychowawczych;

- w miarę możliwości organizują wyjścia do zakładów pracy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów itp.
- współpracują z dyrektorem, doradcą zawodowych innymi pracownikami szkoły oraz przedstawicielami instytucji wspomagających DZ
 

d) Nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w szkole
- pomagają uczniom w określeniu ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz wskazują sposoby ich rozwijania
- organizują oraz zachęcają uczniów do udziału w różnego typu konkursach

- w trakcie bieżącej pracy z uczniami eksponują treści nauczania dotyczące preorientacji
i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego
- rozwijają u uczniów umiejętności społeczne, kształtują szacunek do pracy, wskazują wartość pracy i edukacji
- współpracują w zakresie doradztwa zawodowego z dyrektorem, doradcą zawodowych, wychowawcą klasy, innymi pracownikami szkoły oraz przedstawicielami instytucji wspomagających DZ
 

e) Nauczyciel-bibliotekarz:

-aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;

 

f) pielęgniarka:

udziela uczniom i rodzicom informacji o kwestiach zdrowotnych związanych z planowaniem dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego
organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo.


4. Zasoby szkoły :
sala w której znajduje się komputer z dostępem do Internetu
rzutnik multimedialny.
zapewniony dostęp do pracowni komputerowej
biblioteczka z materiałami i publikacjami dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców
tablice informacyjne, ulotki, informatory

5 Sojusznicy:
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
w zakresie m.in.: udzielania pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia, wydawania opinii dotyczącej zgody na zatrudnienie młodocianego, prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego, tworzenie sieci doradców zawodowych, porady i konsultacje
- ośrodki doskonalenia nauczycieli,
m.in. poprzez: organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji dla doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym

- biblioteki pedagogiczne
gromadzenie i udostępnianie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego, informowanie szkół o wydarzeniach w regionie dotyczących doradztwa zawodowego,

- szkoły ponadpodstawowe, w tym OHP
przekazywanie oferty edukacyjnej szkół i formy rekrutacji, organizowanie dni otwartych, spotkania z uczniami na terenie szkoły

- centra kształcenia praktycznego
organizowanie lekcji, konkursów i innych przedsięwzięć o charakterze zawodoznawczym
- przedstawiciele wybranych zawodów : policja, straż pożarna
- firmy i lokalne zakłady pracy

- Urzędy pracy, centra informacji i planowania kariery zawodowej oraz obserwatoria rynku pracy:
informowanie o zmianach i trendach na lokalnym i krajowym rynku pracy oraz wskazywanie prognoz zapotrzebowania na pracowników; udostępnianie zasobów informacji edukacyjnych
i zawodowych; .

6. Uwagi końcowe

- Dla usprawnienia realizacji zapisów WSDZ w szkole co roku opracowuje się Program realizacji doradztwa zawodowego który zawiera :

rodzaj działań/tematyka zajęć; metody i formy ich realizacji; odbiorców; realizatorów i sojuszników, terminy; oraz uwagi do realizacji/komentarze.

 

- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz roczny plan doradztwa są monitorowane.
- Ewaluacja przeprowadzana jest w formie:
*analizy zapisów w dziennikach lekcyjnych ( dotyczy klas 7-8 realizujących zajęcia doradztwa zawodowego w ramach podstawy programowej)
*przedstawienia przez wychowawców wykazu działań jakie miały miejsce w klasie ( minimum raz na rok szkolny)
*wniosków wynikających z rozmów z uczniami, rodzicami i nauczycielami na temat zapotrzebowania na działania mające związek z doradztwem zawodowym

- Dopuszcza się modyfikacje wynikające z aktualnej sytuacji i potrzeb uczniów